Ontspanning van Dixhoorn

Veel klachten en problemen hangen samen met een te hoog spanningsniveau. Deze klachten reageren goed op ontspannen. Adem-Ontspanningstherapie methode van Dixhoorn (AOT) kenmerkt zich door een overzichtelijke manier van werken en een relatief korte behandeltijd.

Adem – Ontspannings Therapie van Dixhoorn
Veel mensen merken niet dat ze in de loop van soms jaren spanning opbouwen door bijvoorbeeld onvoldoende herstel na een stressvolle periode binnen hun werk of een tijd met veel emoties die verwerkt moet worden. Het lichaam past zich aan en je merkt de spanning niet meer zo op. Een langdurig verhoogd spanningsniveau en onvoldoende herstel daarvan door rust en ontspanning kan op den duur een basis zijn voor allerlei klachten.

AOT schept in een aantal behandelingen helderheid. Wil je weten of je klachten inderdaad bij hyperventilatie horen of heb je een ademhaling die stoort en werken ademhalingsoefeningen niet of zelfs averechts? AOT is een zorgvuldige methode die werkt met een breed scala aan mogelijkheden om de ademhaling indirect te benaderen, beweegoefeningen zonder nadruk op de ademhaling . Zo wordt meteen duidelijk hoe je ademhaling weer moeiteloos kan verlopen en de klachten veroorzaakt door hyperventilatie/inefficiënt ademen kunnen verdwijnen. Simpel op een kruk en zitten en schommelen zonder bezig te zijn met de ademhaling kan al verbazend effectief zijn. Je krijgt input via de handen van de therapeut en je doet zelf simpele oefeningen, je staat stil bij wat je voelt en wat er is.

Hoe ziet een behandeling eruit?
De behandeling bestaat gemiddeld uit 4-8 bijeenkomsten van circa een uur. Het is een combinatie van oefeningen die jezelf uitvoert en oefeningen waarbij de therapeut het lichaam aanraakt en jouw bewegingen begeleidt. We onderzoeken samen wat een duidelijke en zinvolle verandering geeft. Dan wordt ook helder, op welke manier je klachten zijn ontstaan, (de relatie met spanning en inefficiënt ademen), hoe je er tot nu toe mee omging en wat je zelf kan doen voor een blijvend herstel.

Voor wie?
Voor iedereen die..

  • het vertrouwen in het eigen vermogen tot herstel wil vergroten.
  • wil weten of zijn klachten met spanning samenhangen wat ze daaraan kunnen doen.
  • spanning ervaart in zijn of haar ademhalingspatroon, bijvoorbeeld hyperventilatie.
  • meer energie over wil houden, vrijer wil ademen en beter bestand wil zijn tegen stress.

Voorbeelden van klachten
Een opgejaagd gevoel, vaak hoofdpijn, onrust, gespannenheid, pijnklachten, slecht slapen, angst, paniek, vage onbegrepen klachten, hyperventilatie, vermoeidheid, extreem tegen dingen opzien, werk minder goed aankunnen, moeite hebben met veranderingen rond levensfasen, overmatige klachten bij hart en longproblemen.

Uitspraken van cliënten
Ik heb me al heel lang niet meer zo gevoeld.”
“Ik voel me een ander mens.”
“Mijn hoofd is leeg en ik sta weer steviger op mijn voeten.”
“Is er nu al anderhalf uur voorbij dat kan ik me niet voorstellen.”
“Ongelofelijk dat je met zo weinig doen je zo anders kunt voelen.”
“Nooit geweten dat ik mijn zitbotjes kon voelen en hoe dat doorwerkte.”
“Nu voel ik hoe ik zit en dat ik zit dat geeft rust, normaal let ik daar niet op.”